Doelen stellen

Doelen stellen & bereiken!

We hebben het allemaal wel eens: momenten dat we niet helemaal tevreden zijn met onszelf. Denk maar aan het moment als je aan het winkelen bent en je ziet een leuke broek die ze niet meer in een grotere maat hebben. Of wanneer je spontaan mee doet met de sportdag van je zoontje en je komt er achter dat je conditie niet zo best is. En wanneer je thuis komt na een gezellig avondje uit eten met vrienden en je voelt je niet lekker, omdat je veel te veel gegeten en gedronken hebt.

En zo zijn er nog veel meer momenten te bedenken waarbij we nadenken over onszelf. Dit is voor iedereen anders. Iedereen heeft wel iets bij hemzelf waar hij niet 100% tevreden over is en wat hij graag anders zou willen. Of het nou gaat om dat randje vet op je buik of rond je heupen. Of om die vervelende snaaibuien, waardoor we ons later weer rot voelen. Of misschien ben je niet tevreden over die slappe bil- en beenspieren.

Kortom: iedereen heeft wel iets wat hij graag zou willen veranderen. Maar slechts weinig van ons lukt het om hier daadwerkelijk iets aan te doen. Waarom? Omdat de meeste van ons het na verloop van tijd weer opgeven. Ze stoppen met proberen. Vaak als het even tegenzit, zetten we als eerst onze eigen belangen aan de kant. Het doel wat we voor ogen hadden, komt op een lager pitje te staan en uiteindelijk vallen we weer terug in oude gewoontes en veranderd er niets.

De veel gemaakte fout die we maken is dat we opgeven wanneer we voor uitdagingen komen te staan. Als het moment aanbreekt dat dingen moeilijk en ongemakkelijk beginnen te worden, zijn we allemaal geneigd om te stoppen. We blijven graag binnen in die comfortzone zitten, omdat het daar toch wel erg prettig is. Maar juist daarbuiten vind verandering plaats. Wat men eigenlijk zou moeten doen, op deze momenten van ongemak, is bewust worden. Wees je op deze momenten bewust van het feit dat je aan het veranderen bent. Hierdoor ben je in staat om jezelf te blijven concentreren op het doel dat je hebt en om vol te houden.

Hoe bereik je nou je doelen?

Neem pen en papier en ga er eens rustig voor zitten. Schrijf als eerst op wat je precies wilt veranderen aan jezelf en wat je wilt bereiken. Schrijf ook op waarom je dit wilt. Wees zo specifiek mogelijk. Wat ook helpt is om er een deadline aan vast te maken. Zo daag je jezelf uit om er echt voor te gaan.

Vervolgens schrijf je op hoe jij je doel zou kunnen meten. Door een doel meetbaar te maken, kan je bijhouden of je op de goede weg zit. Denk aan je gewicht op de weegschaal, je kledingmaat, het aantal lantaarnpalen langs de weg waar je hardloopt, het aantal minuten die je erover doet om je favoriete rondje te fietsen, het aantal uren waarop je extra sport en beweegt, etc.

Dan schrijf je op of je doel acceptabel is. Denk hierbij aan je huidige situatie. Als je doel is om elke dag te gaan sporten, terwijl je thuis nog jonge kinderen of je partner hebt, die allemaal wat aandacht nodig hebben, dan is het de vraag of dit wel gewaardeerd wordt door je gezin en omgeving.

Schrijf ook op of je doel realistisch is. Is het doel niet te hoog gegrepen? Elke dag sporten is natuurlijk wel heel optimistisch en je moet jezelf afvragen of dit wel zou passen in je dagelijks leven. Ook een te laag gegrepen doel is niet juist. De kans bestaat dan dat er geen uitdaging is waardoor je eigenlijk nooit leert om echt moeite voor iets te doen.

En als laatst: Wanneer wil je je doelen bereikt hebben? Eerder zei ik al dat het helpt om een deadline voor jezelf te stellen. Let hierbij weer op: is het realistisch? Als je over drie weken mee wilt doen aan een marathon, terwijl je nog nooit in je leven hebt hardgelopen, dan is deze deadline niet haalbaar. Maak voor jezelf een goeie inschatting en zet dan je deadline vast.

Wat ook kan helpen is om je doel in kleine stukjes te verdelen. Begin met het maken van kleine subdoelen die je helpen naar je doel. Een voorbeeld: in week 1 ga je proberen om gezond te ontbijten, in week 2 ga je minderen met koffie, in week drie vervang je al je frisdrank voor water, etc.

Door al deze punten voor jezelf op te schrijven wordt het doel zo concreet mogelijk en vergroot je de kans op resultaat.