Afvallen

Droogtrainen of afvallen?

Droogtrainen en afvallen zijn doelen die mensen zichzelf kunnen stellen. Ze lijken erg op elkaar maar zijn dat niet. Het is dan ook vaak zo dat ze door elkaar gehaald worden. Vooral onder de echte fitnessfanatiekelingen komt de term droogtrainen regelmatig voor. Wat houdt het precies in en wat zijn dan de verschillen tussen droogtrainen en afvallen?

Droogtrainen: Hier gaat het om het vetpercentage te verlagen.
Afvallen: Hier gaat het gewichtsverlies.

Droogtrainen is beter voor het lichaam dan alleen afvallen omdat het de lichaamssamenstelling verandert. Het gaat dus om het brengen van het vetpercentage naar een lager niveau. Hierdoor veranderen de verhoudingen van je lichaam. Je krijgt dus minder vetmassa en naar verhouding meer vetvrije massa (o.a. spieren).

Hoe doe je dit dan?

Om een lager vetpercentage te krijgen, is het belangrijk dat je voeding in de juiste balans komt en dat je op de juiste manier traint. Het is dus niet altijd zo dat je minder moet gaan eten om dit te bereiken. Het zijn juist aanpassingen aan voeding en leefstijl die je helpen om je vetpercentage omlaag te brengen. Een veel gehoorde uitspraak in de sportschool luidt: “ik train heel hard maar ik val niks af”! Dat klopt! Je bouwt waarschijnlijk spiermassa op en breekt daarbij vetmassa af. Je lichaamssamenstelling verandert, maar je gewicht blijft gelijk of neemt zelfs toe. Spiermassa weegt immers meer dan vetmassa.

Veel mensen die willen afvallen, leggen de focus vooral op het getal dat de weegschaal hen vertelt. Ze gaan minder eten, vaak in combinatie met veel (duur)training, om het getal op de weegschaal omlaag te krijgen. Het gevaar hiervan is dat ook vaak de spiermassa verloren gaat waardoor de stofwisseling daalt. Hierdoor moet men steeds minder eten of meer bewegen om de kilo’s kwijt te raken. Deze methode resulteert meestal niet in het doel dat men voor ogen had, maar zorgt vaak alleen voor frustratie op de lange termijn.

Een betere manier is dus om de lichaamssamenstelling te veranderen waarbij je in verhouding meer spiermassa krijgt en minder vetmassa. Dit is het idee achter droogtrainen. Dit doe je door spiermassa op te bouwen. Spiermassa is actief weefsel wat een hoge stofwisselingsactiviteit heeft. Als iemand meer spiermassa heeft, is de stofwisseling ook hoger. Spiermassa bouw je op door te trainen (vooral krachtoefeningen) en je voeding op de juiste manier aan te passen.

Vooral dit laatste zorgt bij veel mensen voor moeilijkheden. Wat belangrijk is, is dat je jouw lichaam blijft voeden met de juiste voeding. Heel veel eiwitten eten en vetten en/of koolhydraten zo veel mogelijk schrappen heeft een averechts effect. Je lichaam heeft, ook als je droogtraint, koolhydraten en vetten nodig voor een goede functie van alle processen in het lichaam. Dus ook bij het proces van droogtrainen. De eiwitbehoefte ligt wel hoger bij mensen die trainen. Zij zorgen voor het herstel en behoud van spierweefsel. Echter zijn overdreven hoeveelheden niet wenselijk, omdat ook een teveel aan eiwitten kan zorgen voor extra vetopslag.

Voor de juiste voeding zijn er de richtlijnen waar jij je aan moet houden. Deze richtlijnen zijn bedoelt voor het krijgen van een gezond, sterk en slank lichaam in totale balans. Voor een gezond voedingspatroon geldt dat de totale energie inname minimaal voor 40% uit koolhydraten moet bestaan, minimaal voor 15% uit eiwitten en minimaal voor 20-25% uit vetten. Wat voor iemand de perfecte verhouding is tussen de bovengenoemde voedingsstoffen is helemaal persoonsgebonden en afhankelijk van lichaam, geslacht, leeftijd en leefstijl.

Er zijn handige apps die je kunt downloaden op je smartphone en waarbij je van elk product gemakkelijk kan invullen hoeveel je ervan hebt genomen. Hierna berekend de app automatisch hoeveel van iedere voedingsstof je hebt binnen gekregen. Een makkelijke, gratis app is de Eetmeter van het voedingscentrum die ook nog extra informatie verschaft over gezonde voeding.

Vind de juiste balans in je voeding! Zorg dat je voeding bestaat uit zoveel mogelijk natuurlijke producten. Doe daarbij regelmatig aan krachttraining. Je lichaam zal dan vanzelf gaan veranderen. Geef (en vooral gun) je lichaam ook de tijd om te veranderen. Te snel willen is een veelgemaakte fout bij droogtrainen. Men wilt te snel resultaat zien en gaat toch teveel aanpassen. Hierdoor ontstaat een disbalans. Je lichaam reageert hierop door verschillende aanpassingsmechanismen te activeren wat het verliezen van vet alleen maar tegenwerkt.