gezond leven

Gezonder leven? Laat je omgeving je helpen!

Een manier om jezelf een gezonde leefstijl aan te leren is om gebruik te maken van je omgeving. De omgeving speelt namelijk een belangrijke rol in onze onbewuste, dagelijkse routine. Thuis, op ons werk, op school, in de buurt, in de supermarkt. De inrichting van deze omgevingen, alle prikkels die we er tegen komen, beïnvloeden onze keuzes. Wat je eet, wordt bijvoorbeeld beïnvloed door het aanbod en de inrichting van de lunchkantine. Wat je koopt is mede afhankelijk van de aanbiedingen in de supermarkt en op welke plekken de producten staan.

Zonder dat we het in de gaten hebben worden we in ons dagelijks gedrag continu gestuurd door de omgeving. De lift bevind zich vaak in de centrale hal van een gebouw terwijl de trap vaak is weggestopt achter een deur verderop. Bedenk ook dat overal waar je komt stoelen of banken staan om in te zitten. Veel mensen brengen de hele dag zittend door. Het is niet een bewuste keuze van mensen om veel te zitten, de moderne omgeving van tegenwoordig is er op ingesteld. En hoe meer we zitten, hoe inactiever we worden en hoe lastiger het wordt om deze stijl van leven te doorbreken en weer actiever te worden. De omgeving verleid ons tot ongezonde keuzes. We worden onbewust steeds minder actief en eten ombewust meer dan we nodig hebben.

De kunst is om de huidige omgeving te gebruiken voor het maken van gezondere keuzes. Hoe? Je kunt meer gezondere producten in huis halen in plaats van de zakken met chips en flessen met frisdrank. Als je meer groente en fruit in huis hebt en minder van de andere dingen dan eet je automatisch gezonder. Er is immers niks ongezonds om te kiezen.

Dit geldt ook voor alcohol en roken. Als je er veel moeite mee hebt om hier van af te blijven: haal het niet in huis! Probeer ook de omgeving zoveel mogelijk te mijden waarin je geneigd bent om meer te roken en te drinken. Ga voorlopig eens niet naar de kroeg, naar een restaurant, naar de borrelavond van je werk, etc. Dit is vaak niet alleen goed voor de gezondheid, maar ook voor de portemonnee. En zodra je de drang voelt om een ongezonde keuze te maken, wees je dan bewust daarvan en ga iets anders doen waardoor je er niet meer bij nadenkt. Het gevoel zal vanzelf verdwijnen.

Ook het gebruik van kleinere borden heeft een bewezen effect op de hoeveelheid voedsel wat we eten. Mensen eten onbewust meer wanneer zij grote borden gebruiken. Dek de tafel voortaan met kleinere borden, schep het bord vol en haal daarna de pannen van tafel. Misschien is het een idee om voortaan in je auto een zakje ongebrande nootjes te leggen in plaats van zakken met snoep. Hetzelfde geldt voor in de bureau la op het kantoor. Studentenhaver is altijd een betere keuze dan M&M’s.

En als laatst is er natuurlijk onze sociale omgeving. Veel van onze slechte gewoontes worden beïnvloed door de mensen waar we mee omgaan. Als je vrienden weinig aan hun gezondheid doen en te zwaar zijn dan bestaat er een grote kans dat jij ook te zwaar bent of later te zwaar wordt. Ook hier kan je iets aan doen en je zou zelfs een voorbeeld kunnen worden voor de mensen uit je omgeving. De kans is groot dat wanneer jij een tijdje gaat letten op je gezondheid en je leefstijl gaat verbeteren, dat je vrienden en familie dit ook gaan doen. Het hoeft niet zo te zijn dat je  alle sociale momenten uit de weg moet gaan. Vertel iedereen gewoon dat je bezig bent om gezonder te leven. De reacties vallen vaak enorm mee en dat maakt het voor jou veel makkelijker om het vol te houden.

Er zijn nog zoveel andere voorbeelden om op te noemen. Ga er eens rustig voor zitten en ga voor jezelf eens na wat voor onbewuste keuzes je dagelijks maakt en waar je omgeving je doet aanzetten tot het maken van deze keuzes. Schrijf al deze dingen desnoods op zodat je het regelmatig kan teruglezen. Zorg dat je iets vaker wordt verleid om gezondere keuzes te maken. Alle beetjes helpen.