Jojo-effect

Het Jojo-Effect

Het Jojo-effect wil zeggen dat je afvalt (op de verkeerde manier) en dat je vervolgens weer aankomt. Net als een Jojo dus, je gewicht gaat als eerst naar beneden en schiet vervolgens weer omhoog. Vaak zie je dit gebeuren bij lijners die constant ‘op dieet’ zijn. Hoe kan het dat zoveel mensen die eerst flink zijn afgevallen na verloop van tijd toch weer in gewicht aankomen en soms zelfs meer wegen dan dat zij ervoor deden?

Dit heeft alles te maken met de stofwisseling door een verkeerde leefstijl. Een veel gemaakte fout bij mensen die gaan afvallen is dat ze een te streng vermageringsdieet gaan volgen. Ze willen te snel resultaat zien en gaan zeer weinig eten. Ze komen daardoor te laag te zitten in hun calorieën. Ver onder de dagelijkse behoefte. Je lichaam krijgt hierdoor een soort shock en moet van alles in werking gaan zetten om aan energie te komen. Verschillende hormonen worden afgescheiden die ervoor zorgen dat er voldoende energie wordt vrijgemaakt voor de processen in het lichaam. Energie afkomstig uit opslagbronnen in het lichaam, te weten vetmassa en spierweefsel. Door de afbraak van spierweefsel daalt de stofwisseling enorm.

Een andere veelgemaakte fout is dat mensen bepaalde voedingsstoffen schrappen uit hun voeding. Er zijn bijvoorbeeld diëten die zo min mogelijk koolhydraten bevatten of zo min mogelijk vet. Ook zijn er de diëten waarbij men alleen shakes of groente smoothies neemt. Het gevaar hierbij is dat de balans verstoort raakt tussen de nodige voedingsstoffen. Als de voeding niet in de juiste balans is, worden er verschillende aanpassingsmechanismen geactiveerd in het lichaam. Dit noemen ze ook wel ‘spaarstand’ of ‘overlevingsmodus’, wat ervoor zorgt dat je lichaam zoveel mogelijk energie (vet) wilt vasthouden. Dit bemoeilijkt het verliezen van gewicht of vetmassa.

Voor het afvallen op de juiste manier is het belangrijk dat de stofwisseling weer in balans komt en in balans blijft. Wat daarvoor nodig is, is dat je jezelf een gezonde leefstijl aanleert met voldoende beweging en gezond eten. Eet zoveel mogelijk natuurlijke en gezonde producten. Alle toevoegingen zoals suikers, voedseladditieven en zout kunnen namelijk ook een disbalans veroorzaken en dan vooral in het hormoonstelsel. Hormonen beïnvloeden de stofwisseling. Dus als deze niet goed met elkaar in balans zijn, is je stofwisseling dat ook niet.

Als je natuurlijk eet en gezond leeft, zal je lichaam op een optimaal niveau functioneren. Daarna zal je geleidelijk aan je gewicht naar een gezond niveau brengen. Het kan zelfs zijn dat je meer moet gaan eten dan dat je nu doet. Eet je te weinig of eet je de verkeerde dingen dan schakelt je lichaam over op die z.g.n. spaarstand waarbij er dus geen balans is en je niet afvalt. Eet je teveel, maar eet je wel gezond en natuurlijk, dan kun je stapsgewijs het aantal calorieën omlaag brengen. Ga niet direct het aantal calorieën halveren om zo snel mogelijk die kilo’s kwijt te raken maar begin met 200 tot 300 kcal minder per dag. Elke week verlaag je het aantal kcal iets totdat je op een gezonde hoeveelheid komt.

Geef je lichaam de tijd om af te vallen! Het veranderen van je lichaam vraagt een hoop geduld en doorzettingsvermogen. Het duurt even voordat je lichaam went aan een nieuwe manier van leven en eten. Je lichaam streeft namelijk altijd naar een balans. Ook als je wilt afvallen, zal het lichaam een nieuw balans moeten vinden. Blijf de juiste stappen zetten richting een gezonde leefstijl! Alleen dan voorkom je dat je gaat jojoën en zal je zien dat je blijvende resultaten gaat boeken.