Eetdagboek

Het nut van een eetdagboek

Een eetdagboek geeft je een goed inzicht in je voedingspatroon. Aan de hand hiervan kan je bijvoorbeeld zien welke gewoontes je hebt. Neem je ’s ochtends een ontbijt of eet je pas wat later op de ochtend? Eet je meerdere maaltijden op een dag? Eet je op vaste tijdstippen? Neem je eten mee naar je werk of haal je liever wat? Eet je geregeld warme maaltijden? Eet je in het weekend anders dan op weekdagen? 

Veel mensen zijn zich niet zo bewust van wat ze eten en drinken. Door een voedingsdagboek goed in te vullen, kun je veel dingen duidelijk inzien. Zijn er bepaalde producten die je graag neemt? Zijn er producten die je niet neemt? Eet je veel natuurlijke producten of zitten er ook wel veel bewerkte bij? Eet je verse groenten of kies je voor groenten uit blik? Eet je wel of geen fruit?

Allemaal dingen die eigenlijk pas écht duidelijk worden wanneer je kan teruglezen wat je op een dag allemaal eet. Als je graag iets wilt veranderen aan je voedingspatroon, dan kan een eetdagboek je hierbij helpen. Door kritisch naar je dagboek te kijken, kan je een hoop knelpunten opsporen.

Een voorbeeld: je begint ’s ochtends met een krentenbol en een kopje koffie. Verder op de dag, tijdens de lunch eet je twee boterhammen met kaas en een glas jus d’orange. ‘S avonds wanneer je thuis komt heb je enorme honger en eet je 2 borden vol met pasta.

Uit dit voorbeeld kan je zien dat het voedingspatroon overdag erg weinig energie bevat. ‘S avonds ontstaat er teveel honger waardoor er in één keer een te grote hoeveelheid wordt gegeten. Beter zou zijn om een goed ontbijt te nemen en gedurende de dag kleine porties te eten. Hierdoor wordt je lichaam constant voorzien van energie en voedingsstoffen.

Schrijf gewoon eens op wat je de hele dag door eet en drinkt. Schrijf ook de tijden op waarop je eet en eventueel de locatie waar je bent. Nadat je dit een week gedaan hebt, leg je alle dagen naast elkaar en stel je jezelf de volgende vragen:

  • Eet ik regelmatig?
  • Hoe lang zit er gemiddeld tussen de maaltijden?
  • Eet ik te veel of eerder te weinig?
  • Welk producten eet ik?
  • Welke producten eet ik niet?
  • Krijg ik voldoende groente en fruit binnen?
  • Hoe veel suiker bevat mijn voeding?
  • Hoe veel vet?
  • Hoe veel kopjes koffie drink ik?
  • Zou ik meer van bepaalde producten moeten eten?
  • Zou ik sommige producten beter kunnen laten staan en vervangen voor gezondere keuzes?
  • Op welke momenten ben ik geneigd om te gaan snacken?

Misschien heb je zelf nog wel meer vragen die je jezelf kunt stellen. Het invullen van een eetdagboek is een praktische manier om meer inzicht te krijgen in je voedingspatroon. Als je zelf niet zo goed weet wat je zou kunnen aanpassen, kan je altijd aan de coaches binnen Work-Out Velsen vragen of zij tips hebben om jou te helpen.