Ondervoeding

Ondervoeding

In een welvarend land als Nederland, waar voedsel en drinken in overvloed beschikbaar is, hoeft niemand zich meer zorgen te maken om ‘ondervoed’ te raken, tóch? De tijd dat wij voedsel nog moesten vangen, verzamelen en plukken is al lang voorbij. Tegenwoordig is een bezoekje aan de supermarkt genoeg om voedsel voor een paar dagen in te slaan. De meterslange schappen staan vol met zo’n uitgebreid aanbod aan voedselproducten dat je door de bomen het bos niet meer ziet! Toch komen er in Nederland nog steeds verschijnselen van ondervoeding voor. Hoe is dit mogelijk?

Veel (lees: de meeste) producten die we vinden in supermarkten zijn ‘bewerkte’ producten. Denk hierbij aan geraffineerde graanproducten (witbrood, witte rijst, gewone pasta) kant-en-klaar maaltijden, voorverpakte soepen, frisdrank, vruchtensappen, vruchtenkwark, snacks, chips, koek, snoep, chocola, enzovoorts.

De groenten afdeling is een deel waar nog ‘natuurlijke’ voeding te vinden is. Groenten en fruit zijn onbewerkt en bestaan niet uit meerdere ingrediënten. Sterker nog: het zijn ingrediënten! Ze komen zo uit de natuur, zonder dat er iets aan is toegevoegd. Met toevoegingen bedoel ik additieven, suiker en zout om de structuur, houdbaarheid, kleur, geur, smaak, etc. van producten te verbeteren.

Ook bij de vlees afdeling vind je gelukkig nog verse producten. Maar let op! Vleeswaren bijvoorbeeld worden veelal bewerkt. Te veel zout, te veel additieven en zelfs suiker (dextrose, glucosestroop, etc.) worden toegevoegd om de producten zo mooi mogelijk te maken en zo lekker mogelijk te laten smaken. Door al deze toevoegingen krijgt het lichaam te veel zout en te veel calorieën binnen wat gezondheidsrisico’s met zich meebrengt.

Omdat vooral de bewerkte producten vaak makkelijk én goedkoop zijn, kiezen steeds meer mensen ervoor om deze producten aan te schaffen. Steeds vaker zie je dan ook mensen met overgewicht en allerlei gezondheidsproblemen. De zogenaamde ‘welvaartsziektes’ zoals hart- en vaatziekte, suikerziekte en kanker komen steeds vaker voor.

Al deze toevoegingen zorgen ervoor dat de hormoonhuishouding uit balans raakt. Door een verstoorde hormoonbalans, functioneert het lichaam en de stofwisseling onvoldoende. Hierdoor bestaat de kans dat voedingsstoffen minder goed in ons lichaam worden opgenomen. Maar ook, door het voedsel zo te bewerken, verliest het voedsel vaak een hoop essentiële voedingsstoffen. Dit kan er uiteindelijk voor zorgen dat het lichaam te weinig van bepaalde essentiële voedingsstoffen binnen krijgt, en daardoor ondervoedingsverschijnselen gaat vertonen.

Hoe zou je dit kunnen voorkomen?

Eet meer onbewerkte producten en minder (het liefst geen) bewerkte producten. Onbewerkte producten zijn groenten en fruit, peulvruchten, havermout, zilvervliesrijst, puur vlees, vis en kip, eieren en ongebrande en ongezouten noten.

Zuivelproducten, behalve rauwe, zijn altijd wel bewerkt natuurlijk. Doormiddel van tijdelijk verhitten op een bepaalde temperatuur worden alle, of de meeste bacteriën gedood. Aan yoghurt, melk en kwark in de naturel varianten worden geen of alleen natuurlijke toevoegingen gebruikt. Zuivelproducten zijn belangrijke bronnen van essentiële voedingsstoffen zoals eiwitten, vitamine B2, vitamine B12 en calcium. Één à twee porties zuivel per dag passen daarom prima in een gezond voedingspatroon.