Sauna

Sauna

Wat zijn de voor- en nadelen van de sauna? En de sauna in combinatie met sporten?

Work-Out Velsen staat bekend als sportschool, maar biedt buiten het sporten ook aandacht aan welness. Zo heeft Work-Out Velsen in zowel de dames- als herenkleedkamer een sauna staan, waar de leden gebruik van kunnen maken. Welke voor- en nadelen heeft een sauna bezoek in combinatie met sporten?

Gezondheid:
Op het gebied van gezondheid heeft de sauna het voordeel dat via de verwijdde bloedvaten en openstaande poriën afvalstoffen en gifstoffen het lichaam verlaten. Dit ga je zien aan de huid, waardoor je er gezonder uit ziet.

Relaxed:
Voor velen zal dit misschien de rede zijn om de sauna in te gaan. En daar geven wij ze groot gelijk in. Het hormoon endorfine (gelukshormoon) komt vrij tijdens een saunabezoek, waardoor je voor of na een drukke dag de vermoeidheid enigszins tegen gaat.

Calorieverbranding:
De hartslag verhoogt tijdens een saunasessie, waardoor je dus automatisch wat meer verbrand ten opzichte van tv kijken. Echter verlies je met name vocht(0,5L tot 1L) en dit dient weer aangevuld te worden. Dus drink goed voor en na je saunasessie.

Spierherstel:
Helaas kan de sauna de spierpijn van de training niet tegen gaan. Dus die spierpijn van je training zal er alsnog komen. Verder zal je vetmassa ook niet afnemen evenals je spiermassa. Zie de sauna dus als een optspannende beloning na je zware training.

Tips en gebruik sauna:

  • Douche even voor dat je de sauna in gaat. Puur uit hygiënisch oogpunt
  • Neem je handdoek mee de sauna in
  • 15 minuten is meer dat genoeg
  • Hoe hoger je zit hoe warmer het is
  • Drink voldoende voor en na je bezoek
  • Neem na afloop een koude douche, zodat de poriën zich weer sluiten.